Tillbaka
SORSELE.
Våren 1966 jobbade jag på OK Kanalgatan i
Skellefteå. En dag kallade personalchefen för OK
Västerbottens in mej på stationens kontor. Han
frågade om jag ville åka till Sorsele och
sköta OK:s station där någon månad.
Utan att betänka mig svarade jag ja. Men hade jag vetat
vad som väntade är det tveksamt om jag
accepterat.
Jag var där från den 18 april till den 17 juni
1966. Under tiden jag var i Sorsele pågick
underhandling med Svärfar om att köpa huset i
Falmarksheden. Den 29 maj var det klart och det
bestämdes att vi skulle flytta till Heden.
På OK i Sorsele var det kaos, svinn på
bensin, däck och tillbehör. Svinnet på
bensin och diesel var stort, hur stort minns jag inte. En
dag kom en baklastare, tankade och körde iväg utan
att betala. Då han som skulle avlösa mej kom
frågade jag vem som ägde traktorn. Jo, det var
så att traktorägaren brukade ploga och
hålla bort snö på vintern.
- Va f-n, sa jag, det är ju flera veckor sen
snön försvann.
Det framgick så småningom att han med
traktorn fick tanka gratis hela året. På min
fråga hur dom brukade bokföra bränslet, fick
jag efter mycket hummande veta att det antecknades eller
bokfördes inte alls. En av anledningarna till svinnet
på bränsle. Förmodligen var det fler som
hade den förmånen, men passade på att tanka
när jag inte var där, vissa tecken tydde på
det.
I butiken var det smutsigt och världens oordning
på de få varor som fanns. Kundtoaletten, som var
olåst, var proppad med nya personbilsdäck.
Längst in i smörjhallen stod en omgång
däck till en lastbil som ingen visste något om.
En dag kom en åkare och sa att däcken var hans,
och att dom var betalade till föreståndaren, men
han hade ju fått sparken och flyttat från
Sorsele. Åkaren ville att däcken skulle få
stå kvar ett tag. Jag ringde till OK Umeå och
frågade hur jag skulle bete mig när åkaren
kom för att hämta däcken. Umeå svarade
att det var bara att låta honom ta däcken.
På tal om att ringa, i Sorsele fanns inte
automattelefon, utan alla samtal gick över en
växel. Det var inte alltid så roligt att ringa
och prata om interna eller privata angelägenheter.
Samma oordning var det i kassan, kassasvinnet var cirka
10 000 kronor. På kassadisken stod ett spjut där
det satt ett oändligt antal papperslappar, av alla
möjliga utseende, till och med en avriven
bitsockerkartong, där personalen antecknat dom som
tankat på krita. Där kunde stå ett
efternamn eller bara ett förnamn, hade man riktigt tur
kunde både för - och efternamn stå på
lappen. Och hade man en väldig tur kunde en postadress,
eller ett kundnummer stå där också.
Jag satte stopp för lappskrivandet och skrev
kreditnotor som kunder som ville tanka på krita fick
skriva under. En annan sak som jag införde var att alla
med kreditkort skulle komma in och skriva under vid varje
tankning. Tidigare var rutinen den att kreditkunderna, en
del åtminstone, kom in vid tillfälle och skrev
under och då kunde det ha samlats ett flertal
notor.
Jag hade lånat en gammal skrivmaskin av en
svåger, så jag satt på fritiden och skrev
ut räkningar. Det var inte så lätt, jag
kände ju ingen i Sorsele utan fick fråga mig
fram, dels med den kille som jobbade kvar, dels med en av
medlemmarna i OK:s fullmäktige. Jo, det blev ett liv
utan like. Jag minns episod värd att påminna
om.
En karl kom in, högeligen förbannad:" Jag
tankade ju i går och fick löfte om att vara
skyldig en vecka", skrek han, "och så kommer en
räkning redan i dag". Som tur var hade jag sparat all
lapparna, så jag visade honom lappen där hans
namn stod. Där stod ingen datum så jag
frågade honom hur jag skulle kunna veta när han
tankat.
Vi skildes som vänner, speciellt som jag sa att han
skulle få vara skyldig en vecka som han hade blivit
lovad. Det var tydligt att min kollega fortsatte med att
skriva lappar. Liknande situationer upprepades ett flertal
gånger
På plan fanns en utespolplatta som naturligtvis var
misskött, ett tjockt lager med jord och grus, trasiga
slangar och penningautomaten full med enkronor, dessutom var
den förbikopplad. Jag städade, satte nya slangar
och kopplade in automaten igen. Pengarna delade jag upp i en
hög för OK och en särskild hög för
mej. Det gav mej 250:- i "löneglidning". En icke
föraktlig summa 1966.
I det lilla lagerutrymme som fanns röjde jag plats
så att däcken från kundtoaletten rymdes,
städade toan och låste dörren. Vilket
också föranledde kommentarer. Butiken
behövde också en rejäl genomgång. Jag
gick igenom varulagret, avskrev och kastade de varor som var
trasiga och skadade, en del satte jag ner priset på
så rejält att dom blev sålda. Torkade damm,
skurade golvet och tvättade fönstren, placerade om
en del hyllor, som nu gapade ganska tomma. Eftersom flera,
för att inte säga de flesta, av kunderna jobbade i
skogen sökta jag i varukatalogen efter lämpliga
varor, men det enda jag hittade var kedjeolja. Men jag
beställde en del verktyg, tändstift, vax,
tvättsvampar och sämskskinn.
Städade ute på plan, som var ganska stor och
putsade mackarna. Jag tog hem lite sommarvaror som vi
ställde ut på plan varje dag, lite
plastmöbler, vattenslangar, trädgårdskannor,
badmintonspel och så vidare.
I smörjhallen var det så skitigt och
ostädat så det gick nästan inte att gå
in så det fanns också mycket jobb där.
Sorseleborna var tydligen vana att, utan att fråga,
köra in i smörjhallen och jobba med bilen och det
var ju inte något fel i det. Men efter att jag
städat och fyllt upp med olje- och lite luftfilter, en
del oljor, kompletterat verktyg med mera ville jag ha lite
koll på det hela.
Försökte införa att kunden skulle komma in
och fråga om hallen var ledig, och ungefär vad
han skulle göra. Men det var inte lätt. Vi
använde ju hallen själva för smörjning
och oljebyten på kunders bilar. Vi utförde
även reparationer som byte av avgasrör, byte av
bromsklossar och andra enklare jobb.
Det var alltså en del nya rutiner och
åtgärder som jag införde. En åkare med
ett par timmerbilar och en skogstraktor, en stor kund
alltså, stannade på plan och vinkade ut mej. Han
var mycket upprörd.
- DU, DET SKA INTE KOMMA NÅN JÄVLA
SKELLEFTEBO OCH LÄRA OSS ATT SKÖTA VÅR
BENSINSTATION!!, skrek han.
- Lugna dej nu, sa jag, och följ mej in
på kontoret så vi får prata.
Jag talade om för honom att det var svinn på
hela stationen, jag visade också honom resultatet av
den inventering som var gjort innan jag började. Jag
berättade också hur dåligt skött
varulagret var, om däcken på den olåsta
toan, om oredan i kassan och att den förre
föreståndaren fått sparken. Han fick
också se den hög av papperslappar som jag sparat.
Jag sa till honom att han skulle tala med OKs styrelse och
få bekräftat det jag sagt. Han lugnade sig och
hans slutkommentar var; är det verkligen så
illa.
Killen som jobbade i skift med mej tyckte jag synd om.
Varje lön drogs en summa till restskatt, eller om det
var moms han var skyldig för. Han hade tidigare haft en
konkurrerande bensinstation, men gått i konkurs. Han
var gift och, om jag inte minns fel, hade fyra barn, dom
bodde i ett eget hus, som var ganska nergånget. Jag
låg hos honom någon natt, i en gammal
bäddsoffa med ett lock som man vek upp, hela natten
låg jag och höll i locket så att det inte
skulle falla på mej. Jag fick senare ett fint rum i en
källare på andra sidan av gatan som gick bakom
OK.
Det var en varm vår, i slutet på maj var det
+28° i Sorsele. Varje dag, när det var så
varmt, kom en busschaufför in och ville låna
duschen. I bland kunde det sitta folk i bussen och
vänta medan han duschade.
En dag kom en same in och ville ha ett par bensinfat
skickade med en lastbil långt in i "Sameland". "Jag
kommer in om en månad och betalar", sa lappen. Bilen
skulle komma nästa dag för att hämta faten.
Jag blev lite fundersam och ringde Umeå, det är
bara att du skickar faten fick jag till svar, den där
lappen känner vi till, det är nog den rikaste av
dina kunder. När månaden gått kom han
mycket riktigt in och betalade, han hade den största
plånbok jag sett fullproppad med pengar.
Jag blev erbjuden att ta över stationen, vilket
skulle innebära att vi måste flytta till Sorsele.
Och det kan väl hända att det blivit så, om
vi inte bestämt oss för att köpa i
Falmarksheden. Dessutom, jag hade haft 3000:- i
månaden den tid jag var i Sorsele, vilket var
skyhögt över den lön jag hade i
Skellefteå. Men om jag skulle bli
föreståndare i Sorsele så kunde det inte
bli frågan om den månadslönen.
När jag första gången åkte till
Sorsele, åkte jag rälsbuss över Storuman. En
gång åkte jag hem med en bensinbil som gick till
Skelleftehamn. Chauffören övernattade, så
jag kunde åka med upp också. I maj, i samband
med köpet i Heden, köpte vi en Ford Taunus 17M av
årsmodell 1964 och då körde jag själv
upp.
Tidigare har jag nämnt en inventering som var gjord
i samband med att dåvarande föreståndare
fick sluta. Den inventeringen låg till grund för
den fortsatta verksamheten. Vi började så att
säga från noll. Varje dag lästes
kassaregister och räkneverken på pumparna av och
en kassa och försäljnings rapport skrevs. Vanlig
dagsrutin som var illa skött, då kunde man i
stort se hur affärerna gick. Den tid jag var där
var för kort för att säkert se resultatet men
tendensen var åt rätt håll. En man
från Konsum i Åskilje anställdes som
föreståndare och det var en tämligen
välskött och uppiffad station, som var på
väg uppåt, han fick överta.
I början på åttiotalet var jag och
sambon till Ammarnäs och då passade vi på
att tanka på OK i Sorsele. Stationen var ombyggd med
större butik och modernare inredning. Jag kunde
naturligtvis inte låta bli att tala om att jag jobbat
där i mitten på sextiotalet som
föreståndare. Nu var där en kvinnlig
föreståndare, hon visste nog inget om vad som
hänt för femton sexton år sen.
Tillbaka
|