Tillbaka
Jul och Nyår i min barndom
Jularna i min barndom har jag märkligt nog inte
särskilt starka minnen av, anledningen till detta
är ej så lätt att veta, men en anledning kan
vara att i min tidiga barndom den ekonomiska situationen nog
inte var sådan att något "frosseri" kunde
få förekomma. Men det är ju klart att nog
finns det att berätta om.
Farfar Axel gick till skogs och högg julgran, en
gran har vi alltid haft. Om den inte var tillräckligt
snygg så tog han borrsvängen och borrade in
kvistar på dom glesaste ställena, så att
granen blev jämn och fin. Den sattes fast i en
korsliknande fot, som Axel gjort. Jag minns att mamma hade
varit till någon granne, som köpt en julgransfot
som man kunde ha vatten i. Farfar försökte
göra något liknande, men till slut blev det
så att han stack ned granen längre i korset,
så att den nådde ner i en tallrik med vatten som
ställdes under. Det dröjde nog till efter
krigsslutet innan vi hade råd att köpa en ny
julgransfot.
Julgrisen slaktades, av en morbror till mej, han hette
Arvid, han dog 1949 endast 54 år. Så att mat
fanns ju, mjölk från de tre korna i
ladugården, julgrisen och bröd som bakats
på hösten. Potatis naturligtvis, och
kornmjöl till gröt och annan matlagning.
Julförberedelserna var väl ungefär som nu
förtiden, med tvätt och städning, fernissning
av korkmattan och även städning i
ladugården. Färskt gran eller enris framför
bron och så vidare.
Förväntan inför julen var lika stor
då som nu, jag minns särskilt de "julbord" som
fanns uppställda i dom tre affärer som fanns i
Hjoggböle, Konsum, Vikströms, Lindbloms och kanske
även hos Stenlunds i Östra Hjoggböle. Dessa
julbord stod oftast i ett rum innanför själva
butiken, och innehöll då jul och julgranssaker,
änglar, tomtar, ljusstaker, bonader och girlanger. Ja,
självklart fanns det leksaker, det var nog så att
dom tog den största klatsen på julborden. Bilar
av plåt och trä, en del drevs med ett
fjäderverk som drogs upp med en nyckel. Dockor, nallar,
hästar, kor, får och andra djur. En del av dom
också uppdragbara. Pistoler och gevär både
för knallpulver och kork. Ollon och knallkork fanns
inte, vad jag minns, föränn senare. Däremot
minns jag att jag brukade stå hur länge som helst
och titta på alla sakerna.
JULAFTON!! En spännande dag för alla
åldrar i alla tider. Efter lagårn på
morron och frukost, troligen risgrynsgröt, så var
det dags att klä granen. Det fick man inte göra
före julafton. Att klä granen var mitt och mammas
göra, fast nog tror jag att farfar satte fast
toppspiran. Till sist sattes ljusen upp, det var riktiga
stearinljus, dom tändes under tiden vi åt
julmiddan.
Julklappsutdelningen var lite speciell. Ingen tomte
förekom, inte förrän det kom barnbarn i
huset. Så här gick det till: under någon
genomskinlig förevändning gick man ut och
hämtade julklapparna som man gömt i uthusen eller
i farstun. Sen smög man sig fram till
köksdörren, öppnade den hastigt och kastade
in paketet i köket, samtidigt som man skrek namnet
på den som skulle få paketet.
Det var särskilt spännande att gå till
nån av grannarna och kasta in paket. Det gällde
då att springa undan så att ingen hann se vem
det var. Vad det nu var för mening med det, för
att det stod ju på paketet vem det var ifrån.
Men det ingick i julfirandet, och att bara gå in och
lämna fram paketet, var naturligtvis inte samma sak,
och inte lika spännande.
Vad jag fick för julklappar, är ej så
lätt att minnas. Vad jag minns är en bil som
Gösta Marklund gjort, och som man kunde sitta på
och sparka sig fram. En pistol för knallpulver minns
jag också, så jag slapp använda krokiga
pinnar att låtsas skjuta med. En liten bil av
plåt som var lackerad blå, byggklossar och ett
mekano från Åhlen & Holm. Och naturligtvis
kläder, vantar, strumpor med mera.
Efter en stunds lek och provande av julklappar läste
farfar julevangeliet, och på juldagen förekom
också en andaktsstund. När vi sedan fick radio
blev det julotta tidigt på morgon.
Någon gång under julhelgen, troligen på
juldagen, åt vi lutfisk som vi lutat själva, och
jag minns vagt hur det gick till. Långa eller sej,
hårda som brädbitar, köptes och lades i
vatten, sedan lades fisken i lutvatten. Vad detta vatten
innehöll, mer än lut, vet jag ej. När fisken
legat i detta vatten tillräckligt länge, och det
var noga nästan på timmen, så lades fisken
i vatten igen, då oftast träsket. Den lutfisken
var ej lika smaklös som den lutfisk som finns nu.
Åtminstone känns det så.
Julhelgen var då, liksom nu, den helg då man
träffade släkten och åt och drack. Ja, drack
gjorde vi ju inte, åtminstone inte sprit och öl.
Men svagdricka brukade finnas på bordet. I övrigt
var det ingen större skillnad på julmaten
då och nu, förutom att det mesta gjordes i
hemmet. Ett exempel, vid slakten tog mamma, förutom
blod, även tillvara på svintarmarna, som
sköljdes noga och kapades i lämpliga längder
och användes till "skinn" på de godaste
blodkorvar som jag smakat. För att göra
blodpudding sydde hon påsar av gamla lakan som hon
kokade puddingen i. Att skinka, sylta, aladåb och
annan julmat tillagades av mamma är väl ganska
självklart. Och allt bröd förståss, med
ett undantag, jag kan inte minnas att mamma bakade limpa
någon gång, utan den köptes. Till
efterrätt brukade hon göra något gott som
hon kallade för "Änglamat", det var vad jag kan
förstå Ris a' la Malta. Ja, vad det nu kan
kallas, så gott var det!
Juldan, annandan, nyårsdan och trettondan var de
dagar som man umgicks med släkten. Det var då
främst syskon till pappa och mamma. Valborg och Eugen i
Mellanån, (Swia). Hilda och John i Lillberget. I
någon av dessa träffar var då också
Valdemar och Ingeborg med. Det var pappas syskon. På
mammas sida var det Alny och Viktor i Västra
Hjoggböle, Nanny och Arvid i Bergnäs och Ester och
Ruben i Örviken. I viss mån även Alice och
Axel Lindberg i Stämnings-gården. Alice var en
fostersyster till syskonen Lundgren. I vilken ordning man
for till varann det vet jag ej, men jag kan tänka mig
att det rullade på något sätt, beroende
på vem man var till senast. Att det var någon
strikt ordning tro jag ej, men ungefär som så att
"i fjol var vi till dom, nu ska dom till oss i år".
Till Swia var det ju så nära att man kunde
åka spark, men det hände även att Eugen kom
och hämtade oss med häst och rissla.
Fast jag var van att åka i risslan, så tyckte
jag jämt att det var roligt. När vi skulle till
Lillberget var det längre, men nog minns jag att vi
åkte spark dit någon gång. Då
måste det nog ha varit mycket bra
"sparkarföör". Men jag minns också att vi
brukade låna häst och rissla av Eugen.
Förresten tror jag att risslan var våran.
Även då vi skulle till Bergnäs eller till
Västra så lånade vi hästen av Eugen
och ibland av Verner Lindholm. Eugen hade en stor stark
häst som hette "Pavo", som egentligen var en snäll
häst, men något egensinnig.
Av dessa resor med rissla minns jag särskilt
avfärden från gårdsplan. Eftersom
lagårn var bredare då än vad uthuset
är nu, så gick vägen rätt nära
väggen. Jag kan än i dag minnas och känna
känslan då vi lämnade gården, och
ljudet av klockan, "tjukan", som satt på lokorna och
ibland även på ena skackeln, hur det ljudet
ändrade karaktär då vi kom förbi
lagårn och in i mörkret. Jag minns också en
gång då vi kom från Swia så tippade
risslan just i vårat vägskäl. Pappa, som
körde, tog kurvan för snävt så jag och
mamma som satt nerbäddade i risslan ramlade ur och ner
i diket. Axel, som stod på fotstödet längst
bak hann hoppa, men pappa Odler kom även han att hamna
i diket. Det var mycket snö så vi gjorde inte
illa oss.
Vad man pratade och diskuterade om på dessa
träffar har jag inga klara minnen av, men vad jag minns
är att mamma kunde vara arg, för att inte
säga rasande, på Eugen ibland när dom varit
hos oss. För om Eugen var på det humöret
kunde han vara ganska påfrestande. Dessutom var han
Jehovas Vittne, bara det var en orsak till att mamma och han
inte gick så bra ihop. Men ibland så kunde det
också hända att han var på gott humör,
och då var han både trevlig, rolig och lite
charmig. Men det är ju aldrig ens fel att två
träter.
Med John var det lite annars. Nog hade han sina
åsikter om saker och ting, och kunde också
framhålla dom, men han hade också det typiskt
Häggmarkska draget, han var snäll och rädd om
folk innerst inne, så han gick inte på så
hårt.
Att fara till morbror Arvids i Bergnäs tyckte jag
aldrig var särskilt roligt. Kanske det berodde på
att dom hade ett tiotal barn från några år
äldre än jag, och sen tripp trapp trull
neråt, till några år yngre än jag.
Jag tyckte att det var ett liv och stoj, och våldsamma
lekar. Jag som var van att vara ensam. Till morbror Viktors
i Västra var det roligare att fara, för dom hade
en tramporgel som jag fick spela på. Men så hade
dom en tillbringare i form av ett, som jag tyckte, fult
ansikte som jag var rädd för.
Att farfar Axel följde med till Lillberget och Swia,
är väl självklart, men om han följde med
till mammas syskon är jag lite mer tveksam om.
Åtminstone när det gällde morbror Arvids
tror jag nog att vi kände ganska lika han och jag.
Både morbror Arvid och morbror Viktor dog när dom
bara var dryga femtio år.
Något speciellt nyårsfirande i stil med det
vi har nu med raketer och "Bubbelvatten" kan jag ej dra mig
till minnes, annat än de förut nämda
släktkalasen, som naturligtvis sträckte sig
över nyårs- och trettonhelgerna.
Jag har försökt att minna upp hur vi var
klädda då vi åkte på kalasen, men jag
kan inte alls minnas säkert. Pappa och farfar hade
väl kostymer av något slag. Att mamma var en
duktig sömmerska tyder väl på att hon hade
någon klänning som hon sytt själv. Jag hade
nog också något som hon sytt, åtminstone
när jag var barn.
Tjugondag jul, eller tjugondag Knut var en historia
för sig. Då skulle förståss julgranen
kastas ut, om den inte hade barrat av sig alldeles innan.
Då hade vi barn och ungdomar roligare när det
blev kväll och riktigt mörkt. Axel brukade
göra träklubbor, typ små snickarklubbor, som
vi fick för att springa runt i byn och slå
på knutbrädorna så att det ekade i hela
byn. Det hörde till traditionen och de flesta bybor
accepterade det hela, men det fanns ju dom som blev arga och
kom rusande ut för att ta fast och skälla ut
oss.
En gård i byn var mycket spännande att
slå "tjugondagknut" på. Mannen som bodde
där var mycket tvär, så vi hade lagt upp en
strategi, som vi använde alla år, med som han
gick på varje gång. Vi delade upp oss i
två lag, ett smög sig runt huset till baksidan,
medan det andra laget satte igång att frenetiskt
slå på knutbrädorna på framsidan. Det
gick som vi räknat med: mannen kom rusande ut och
skrek, svor gjorde han inte för han var religiös,
och slog vilt omkring sig. Vi sprang allt vad vi orkade, i
förväg hade vi sett ut reträttvägar som
han inte kunde följa oss på. Samtidigt rusade det
andra laget fram och började slå, då
vände han om och rusade efter dom. Då var det
våran tur att springa fram för att banka på
knutarna. Han vände då och satte in en ny rusch
efter oss. Så var det de andra lagets tur igen, och
så vidare. Det höll på tills att han blev
så trött att han gav upp.
Ett bevis på att det var allvar visar följande
episod, som hände då vi var cirka 12-13 år.
En av grabbarna råkade under en rusch ramla och tappa
klubban, han hann upp innan den uppretade mannen kom fram,
fick tag på klubban, bröt av skaftet och
slängde bitarna efter oss. Men då var vi
långt borta. Gissa om vi hämnades nästa
Tjugondag Knut. Vi gjorde stora kraftig klubbor med
långa skaft, det var ett ohyggligt bankande och
slående på hans hus.
Jag minns att när vi vuxit upp och tyckte att det
här med att springa runt och slå på
knutarna var barnsligt och lite löjligt, så sa
mamma att hon saknade klubbandet. Det hörde, som sagt,
till jultraditionen att man skulle "Slå ut julen".
Jag tror personligen att det var en mycket gammal
tradition, liksom den att "kasta in" julklapparna. Att vi
hade roligt är väl lätt att
förstå, samtidigt som det var lite
spännande. Det fanns ju även äldre folk som
tyckte det där var roligt, och kom rusande ut och
sprang efter oss, men inte kunde hålla sig för
skratt, vi tyckte det var spännande och roligt.
Nästa stora dag för oss barn var naturligtvis
fettisdag. Då hade dom som börjat i skolan
ledigt, det var den tidens sportlov. Mor Elin hade kokat
knäck, och bakat semlor. Knäcken stoppade jag i en
pappersstrut i fickan, och så iväg ut. Som jag
minns det så var jag ute och åkte skidor hela
långa dagen, kanske jag var hem och åt
någon gång. Vi brukade vara i backen
nedanför Stenlunds, ner mot sjön, och på en
udde i närheten. Det fanns även en del andra
småbackar att åka i.
När vi blev lite äldre for vi till Bensberget
och åkte i "Lobacken". Vi gjorde "knextar" och
tävlade i hopp. Ja, det blev väl en meter eller
så, men roligt var det. Naturligtvis så ramlade
vi, ganska ofta faktiskt, så det är lätt att
räkna ut hur knäcken i fickan i pappersstruten
såg ut!
Det var förståss inte bara på fettisdag
som vi åkte skidor, utan så snart att
vädret tillät var vi ute och "sjusse" som vi sa.
Det är ju klart att backarna var små, om man
jämför med dagens slalombackar, men man ska
också komma ihåg den väldiga skillnaden
på utrustningen. Träskidor ofta breda och tunga,
i en del fall faktiskt hemgjorda. Inga bindningar, utan bara
en ögla att sätta foten i. Så
småningom fick jag bindningar av läder som farfar
Axel gjort.
Ja, så var vi förståss på
träsket och åkte skridskor när det var
blankis. Och det var det oftare då, åtminstone
känns det det så. Mina första skridskor var
en träsko som det var satt en järnskena under, dom
hade liksom ett brätte fram, och var ej så
lätta att åka på. Då jag var
ungefär 13-14 år gammal fick jag ett par så
kallade halvrör, och då var lyckan total.
Tillbaka
|